Reisverhalen Griekse Gids

Lesbos

Het mooie eiland
Tekst/Fotografie: Wendy Nikolidakis

In de laatste week van september bezocht ik het eiland Lesbos. Een openbaring! Lesbos is een prachtig eiland in de Egeïsche Zee, waar geen massatoerisme is. Er zal ook geen massatoerisme ontstaan op Lesbos, o.a. omdat de capaciteit van het vliegveld daarvoor te klein is. Toen wij aankwamen op de luchthaven van Mytilini, zagen we dat er maar één bagageband is; lekker overzichtelijk. Ook zijn er geen grote, massale all-inclusive hotelcomplexen op Lesbos en die zullen er ook niet komen, want het hele eiland is een beschermd gebied. UNESCO heeft in 2012 besloten om het gehele eiland Lesbos op te nemen in het “Global Geopark Network”.

Lesbos is het derde grootste eiland van Griekenland, na Kreta en Evia, Het eiland is bedekt met elf miljoen olijfbomen en prachtige dennenbossen. De twee opvallende grote baaien geven het eiland zijn karakteristieke vorm, het versteende woud is een uniek wereld- natuurmonument en het plaatsje Molyvos is wat mij betreft de absolute topper van het eiland. Lesbos heeft inkomsten uit de productie van ouzo, olijven, sardientjes en het toerisme. De infrastructuur op het eiland is prima voor elkaar; de wegen zijn zeer goed, er is vrijwel in elke horecagelegenheid WIFI en er zijn talrijke wandelpaden uitgezet in de prachtige natuurgebieden. Opvallend vond ik de mooie, goed onderhouden huizen, strak in de verf, verspreid over heel Lesbos. Kortom; Lesbos is het waard  om te bezoeken!

MITHYMNA OF MOLYVOS

Nadat we zijn aangekomen op het vliegveld staat ons een rit van ongeveer anderhalf uur te wachten om naar Mithymna, ook wel genaamd Molyvos te komen. We komen langs de mooie, bosrijke gebieden en het zonnetje schijnt, de temperatuur is zeer aangenaam; 28 graden in de laatste week van september. Aankomen in Molyvos is een magnifieke belevenis; het dorp ligt op de hellingen van een heuvel waarboven het kasteel uittorent, het heeft een kleurrijke vissershaven en pittoreske smalle straatjes. De aanblik van de gekleurde huisjes tegen de berg, met er bovenop het kasteel is prachtig. Molyvos is gericht op het toerisme, maar de bewoners zijn erin geslaagd de traditionele stijl zeer goed te bewaren. Opvallend in deze stad zijn de stenen huizen, alle huizen moeten van natuursteen worden gebouwd, volgens de wet, om het authentieke karakter te behouden. Er zijn veel leuke restaurants en taverna’s, de meesten hebben een adembenemend uitzicht op de baai van Molyvos. De vrouwencoöperatie van Molyvos is erg actief, ze hebben in het centrum een eigen stek waar zelfgemaakte producten verkocht worden, zoals honing, jam, wijn en gebak. Ben je van plan naar Lesbos te gaan, dan is Molyvos een uitstekende keuze. De stranden van Molyvos zijn kiezelstranden, maar heb je een huurauto of scooter, dan ben je snel in de nabijgelegen plaatsjes Petra en Anaxos, waar mooie zandstranden zijn. Je kunt in Molyvos zelfs elektrische fietsen huren, heel handig! Molyvos is een prima uitgangspunt voor mooie uitstapjes op het eiland, want het ligt vrij centraal.

Molyvos Lesbos
Molyvos

KASTEEL EN EZEL

Nadat we genoten hadden van een lekkere lunch in het zonnetje, besloten we om eerst het kasteel van Molyvos eens te bezoeken. We konden er met onze huurauto naartoe rijden en nadat we waren uitgestapt, kwam ons een Griekse meneer op zijn vervoermiddel, een ezel, tegemoet. Ja, dit is heel gewoon op Lesbos. (Niet alleen op Lesbos, maar in veel delen van Griekenland) Natuurlijk konden wij het niet laten hiervan een foto te maken, waarop de goede man zich heel verbaasd afvroeg wat er nou zo speciaal aan hem was. Het is natuurlijk ook best raar, dat je gefotografeerd wordt als je gewoon met je dagelijkse vervoermiddel van A naar B gaat! De oorspronkelijke burcht van Molyvos zou ooit zijn veroverd door Achilles tijdens de Trojaanse Oorlog in de twaalfde eeuw voor Christus, maar de burcht is herbouwd in de dertiende eeuw na Christus door de Byzantijnen als verdediging tegen aanvallen van Franken en Turken. Later werd het kasteel gerenoveerd door Francesco Gattelusis uit Genua. Vanaf de burcht heb je een erg mooi uitzicht over het stadje, de zee en de prachtige omgeving.

WARMWATERBRONNEN

We gaan een kijkje nemen in Eftalou, dat een paar kilometer ten oosten van Molyvos ligt. In Eftalou zijn geneeskrachtige warmwaterbronnen en een badhuis met thermale baden. Er zijn de laatste jaren heel wat accommodaties gevestigd. Eftalou beschikt over een groot kiezelstrand. Het plaatsje stelt eerlijk gezegd niet zoveel voor, maar als je hier in een mooi hotel of appartement zit, is Molyvos goed bereikbaar, want er rijden pendelbussen heen en weer.

KERKJE OP HOGE ROTS

Hierna gaan we de dorpen Petra en Anaxos eens bekijken. Petra ligt vijf kilometer ten westen van Molyvos en heeft een haventje, van waaruit boottochtjes vertrekken, o.a. naar het pittoreske vissersdorpje Skala Sykaminia. Het dorp Petra valt op door de hoge rots die zich in het midden van het dorp bevindt. Op die rots is een kerk gebouwd, de kerk van Panagia Glykofilloussa. Het is een heel apart gezicht, want de rest van het gebied is “zo plat als een dubbeltje”. De naam van dit dorp is afgeleid van de grote rots, want Petra betekent “steen”. Petra is een gezellige toeristenplaats, met smalle straatjes en steegjes en een mooi zandstrand. Langs het strand zijn veel terrassen van taverna’s.
Drie kilometer verderop ligt Anaxos, dat een mooi zandstrand heeft. Het dorpje bestaat uit een flink aantal appartementjes en studio’s voor kleinschalig toerisme. Het is verder een vrij rustig plaatsje, met aan de boulevard een aantal taverna’s, wat souvenirwinkeltjes en bars. Een leuk wit molentje op de rots steekt hier prachtig af tegen de blauwe lucht.

FLAMINGO’S

De volgende dag besloten we om gelijk maar een groot deel van het eiland te gaan verkennen. We reden eerst naar de baai van Kallonis, waar je Flamingo’s en allerlei andere vogels kunt spotten bij de zoutpannen. Hier wordt  nog actief zout gewonnen uit zeewater. De  tien meter hoge  witte zoutberg is hiervan het bewijs. Vanuit het houten vogelspothuisje dat aan de oostkant van de baai staat, hadden we een goed uitzicht op de vogels. Tussen de flamingo’s zagen we de zwarte reiger en de zilverreiger met gele snavel. Niet dat wij zelf zo op de hoogte zijn van de verschillende vogelsoorten, maar een vogelkenner uit Nederland, die toevallig ook in het huisje naar de vogels tuurde, was zo aardig zijn kennis met ons te delen.  Dat wij de zwarte reiger zomaar tegenkwamen was erg leuk, want volgens reisleider Dolf, mag je dan een wens doen, dit had hij verteld tijdens de transfer naar Molyvos. Naderhand, toen wij er nog eens langskwamen, zagen we warempel die zwarte reiger wéér, dus blijkbaar is het een vaste bewoner van het gebied en dat maakt de kans op een wens voor elke toerist wat groter! Lesbos is een vogeleiland bij uitstek, veel toeristen komen speciaal voor de vogels, vooral in het voor-en najaar.

WATERVALLEN VAN PESAS

We reden hierna door naar de watervallen van Pesas. Een prachtig gebied met dennenbossen. Het is een geweldig mooie wandeling naar de watervallen, die uitgezet is met houten hekjes, bankjes en wandelpaden, alles was netjes verzorgd. Het is een waterrijk gebied met veel bronnetjes De natuur is prachtig en van verre hoor je het water van de waterval al naar beneden kletteren. Na ongeveer 25 minuten wandelen in de schaduw van de bomen, kwamen we al aan bij de waterval; absoluut de moeite waard!

STRANDEN, BERGDORPEN... EN OUZO!

Nadat we weer terug waren gewandeld naar de auto, deze keer met iets meer moeite, want het was bergop, reden we naar het zeven kilometer lange strand van Vatera, aan de zuidkust. Hier waren we niet zo erg van onder de indruk, dus na het maken van een paar foto’s reden we gauw door naar het bergdorp Agiassos. Dit was meer ons zin. Het is een leuk, kleurrijk dorp dat op de hellingen van de berg Olympos ligt, met ambachten en keramiek en een mooie Mariakerk. Er is een aantal souvenirwinkels, een museum en verschillende taverna’s. Hier besloten we wat langer te blijven en te lunchen. Ik koos voor gevulde koolbladeren met rijst en gehakt en dat smaakte heerlijk. Het dorp wordt omgeven door een dicht bos met dennenbomen, platanen en kastanjebomen en hier kan je wandelen over de uitgezette wandelpaden op de berg Olympos. Vanaf Agiassos reden we weer terug naar het zuiden, naar Plomari, dat bekend staat om de ouzoproductie. Al sinds 1860 wordt hier ouzo geproduceerd. Het is een mooi dorp dat half op de bergen en half in het dal ligt. Bij bijna elke taverna hangt octopus te drogen aan een lijn en natuurlijk zijn we hier gestopt om een ouzootje te drinken. In Plomari bevindt zich ook het ouzomuseum en er zijn verschillende ouzofabrieken.

Ouzo in Plomari

KLOOSTER

Vanaf plomari reden we in noordelijke richting langs de Golf van Geras naar de oostkust, naar het dorp Thermis. Hier hebben we het klooster van Agios Rafail bezocht en de kerk van Trouloudis. De 14e-eeuwse Byzantijnse kerk staat in het dorp Thermi. Het vrouwenklooster van Agios Rafail werd pas in de jaren ’60 van de vorige eeuw gesticht en is uitgegroeid tot één van de belangrijkste religieuze trekpleisters van Lesbos en Griekenland. Dit klooster wordt druk bezocht door pelgrims uit het hele land. Ze drinken van het heilige water en nemen gevulde flesjes mee. Lege plastic flesjes worden buiten het klooster in kraampjes verkocht, net als allerlei religieuze souvenirs. Aan deze kant van het eiland wilden we nog een aantal plaatsen bezoeken, maar het werd al donker; de tijd vliegt als je het naar je zin hebt en we moesten het uitstellen tot de volgende dag.

TERRASJE

Fris en uitgerust stapten we de volgende ochtend weer in de auto. Eerst voor een stop bij een Zacharoplasteio (patisserie) tussen Molyvos en Petra, waar we met een prachtig uitzicht op zee een heerlijk chocoladetaartje en verse jus d’orange bestelden. Zo, nu konden we er wel even tegen en we gingen weer op pad. Via het vissersdorp Skala Kallonis, dat een haven en een strand heeft en waar je goed sardientjes kunt eten, reden we richting Agia Paraskevi. Dit is een welvarend en opvallend goed verzorgd stadje met uitstekend onderhouden huizen. Een oude olijfverwerkingsfabriek is hier omgebouwd tot museum.

tussen Molyvos en Petra

KREMASTI BRUG

Na het dorp Agia Paraskevi kwamen we links een afslag tegen, een zandweg. Deze zandweg leidt na ongeveer drie kilometer naar de Kremasti brug. Deze brug is gebouwd tijdens de Venetiaanse bezetting (1355-1462) als belangrijke verkeersader naar de burcht in Molyvos . De brug is 8,5 meter hoog en is één van de meest opvallende bouwwerken uit de middeleeuwse architectuur van Lesbos. Volgens een middeleeuwse volkslegende zou de bouwmeester het lichaam van zijn vrouw in de fundamenten hebben ingemetseld…

KLOOSTER VAN TAXIARCHES

In het dorp Mantamados maakten we een korte tussenstop bij het klooster dat zich hier bevindt. Het klooster van Taxiarches is een van de belangrijkste kloosters op het eiland. Het is een klooster in Byzantijnse bouwstijl. De reliëf-icoon (een beeld) van de Aartsengel Michaël dateert uit 1766. Volgens de legende werd de icoon gemaakt van klei en het bloed van de monniken die leefden in het klooster en werden afgeslacht door piraten. De enige monnik, die het bloedbad overleefde, maakte het beeld. De reliëf-icoon van Taxiarchis is een afbeelding van de aartsengel Michaël. Jaarlijks komen duizenden pelgrims deze reliëf-icoon bekijken. Aartsengel Michaël is ook de beschermheilige van het eiland Lesbos.

SKALA SYKAMINIA

Via de kustweg reden we naar Skala Mistegnon, waar we bij een taverna aan zee hebben geluncht, met o.a. een Griekse salade en inktvisballetjes. Nu gingen we op weg naar Skala Sykaminia, waar we de avond tevoren in het donker waren langsgereden. Skala Sykaminia is een erg leuk plaatsje met een besloten haventje met kleurrijke vissersbootjes en een kerkje op een rots in de zee; het kerkje van Heilige Maria “panagia Gorgona”. De sfeer in dit plaatsje is erg goed, het is er gezellig en pittoresk, echt een bezoek waard. Bij het kleurrijke haventje zijn veel terrasjes, die uitnodigen tot een lange zit in het zonnetje.

Sikaminia

HET VERSTEENDE WOUD - SIGRI

Er stonden nog een aantal wensen op ons lijstje, gelukkig hadden we nog een hele dag, want we hadden het versteende woud nog niet gezien! Via het klooster van Agios Ioannis Theologos, dat hoog boven op een rost staat, reden we richting Sigri, waar zich in de buurt het versteende woud bevindt. Het Versteende woud van Lesbos is het grootste van de twee belangrijkste versteende wouden in de wereld. (Het andere ligt in Arizona). Het is ontstaan nadat een vulkaanuitbarsting de bomen heeft bedolven onder vulkanische as, twintig miljoen jaar geleden. Het is indrukwekkend om te zien dat de boomstammen zijn veranderd in steen en de kleuren zijn intens. Het idee, dat deze bomen zoveel miljoenen jaren geleden hier groeiden en nu nog te zien zijn, geeft je een nietig gevoel. De meeste versteende bomen staan nog steeds met hun wortels in de grond. Een gedeelte van het Versteende Woud bevindt zich bij Sigri onder de zee. De omgeving waarin het stenen woud zich bevindt is kaal, droog, ruig en onvruchtbaar. Het is ontzagwekkend. Het dorp Sigri, een paar kilometer verderop, heeft een erg mooie ligging. Het kijkt uit op verschillende kleine eilandjes voor de kust en de opvallende, grote, witte molen nodigt uit tot het maken van een foto. Beneden in het dorp, aan de zee bevindt zich een kasteel. Een leuk vakantiedorp, zo te zien. We namen dezelfde weg weer terug, maar sloegen voor Antissa nu rechtsaf naar het zuiden, naar Skala Eressou. Dit alternatieve dorpje heeft veel leuke terrasjes en winkeltjes en een mooi strand.

MYTILINI

Tot slot is er nog de hoofdstad van het eiland, Mytilini. Deze stad strekt zich uit over vijf heuvels met een  middeleeuwse vesting op de top van een van de   heuvels. Mytilini ligt aan de zuidoostkust van het eiland en is een charmante stad die zeer goed verzorgd is en waar veel mooie gebouwen zijn. Rondom de haven zijn veel leuke restaurants, ouzeries en taverna’s, maar ook moderne winkels en bars.
Mijn indruk van Lesbos is heel positief. Lesbos is een heerlijk rustig eiland, met prachtige natuur en veel wandelgebieden, een echt wandeleiland dus. Molyvos is een geweldig leuk vakantieplaatsje en ook Petra, Sigri, Plomari en Skala Sykaminia zijn echte aanraders.

EilandHoppen

Eilandhoppen in Griekenland

Fly&Drive

Zelf Rondreizen in Griekenland
Fly & Drive Agia Galini - Plakias

Bij deze leuke fly & drive-vakantie ontdek je het centrale zuiden van Kreta. Je combineert twee fantastische dorpen: Agia Galini en Plak....

Fly & Drive Athene-Olympia-Tolo

Een mooie reis naar het stuk klassiek Griekenland is de combinatie Athene-Olympia-Tolo-Athene. Je bezoekt tijdens deze reis Athene met o.a. de Akropolis, het imposante Olym....

Fly & Drive Agia Galini - Mirtos Kreta

Ben je op zoek naar een authentiek stuk Kreta en vind je het leuk om een afwisselende vakantie te beleven? Dan is de combinatie Agia Galini en Mirtos op Zuid Kreta é....

Fly & Drive Athene Delphi Olympia

Wanneer je van de Griekse cultuur houdt en deze eeuwenoude cultuur wilt ontdekken, dan is deze vakantie ideaal om te beleven. Tijdens deze vakantie bezoek je drie imposante....

Fly & Drive Parga Lefkas (incl. auto)

Een geweldige Fly  & Drive combinatie is Parga - Lefkas. Tijdens deze vakantie verblijf je de helft van je vakantie in het pittoreske Parga op het Griekse vastelan....

Fly & Drive Athene Nafpaktos Parga Meteora Pilion

Deze reis is ideaal voor iedereen die een groot gedeelte van het Griekse vaste land willen ontdekken. In dit programma staan Athene, Nafpaktos, Parga, Meteora en Pilion cen....