Reisverhalen Griekse Gids

TERUG OP LEFKAS!

Met uitstapjes naar het Griekse vasteland en Kefalonia
Tekst/Fotografie: Jorgos en Wendy Nikolidakis

Zeven jaar geleden waren we voor het laatst op Lefkas. Het eiland met de witte stranden. We hebben Lefkas destijds via Italië met de auto bezocht, waarbij we vanaf Ancona met de boot naar Igoumenitsa overstaken. Vanaf Igoumenitsa kwamen we vervolgens binnen twee uur op Lefkas aan. We zijn toen een week in Nidri gebleven en we hebben het ontzettend naar ons zin gehad. Lefkas heeft toen een goede indruk bij ons achtergelaten, dus we wilden het eiland graag opnieuw bezoeken.  We vliegen met een Nederlandse touroperator vanaf Amsterdam naar Aktion, het vliegveld van Preveza. Het vliegtuig maakt een  tussenlanding op het eiland Kefalonia, waarna we binnen 20 minuten op vliegveld Aktion landen. De vakantie kan beginnen! Vanaf het vliegveld zijn we binnen twintig minuten op eiland Lefkas. De busrit naar Nidri duurt echter ongeveer een uur in totaal, dat komt door de vele stops die de bus onderweg maakt om de gasten bij de hotels af te zetten. Het is laat in de avond als we aankomen, maar bij het passeren van Lefkas stad en bij aankomst in Nidri zien we de gezellige levendigheid in beide plaatsen. Deze keer blijven we twee weken.

Rustig aan beginnen, sigá sigá.

We hebben een appartement op 50 meter van de gezellige boulevard van Nidri geboekt. Twee bakkers op steenworpafstand, minimarktjes, cafés, restaurants, winkeltjes, pitagyroszaakjes, zeg het maar, het is er allemaal. Het fijne is dat we ’s nachts totaal geen overlast van lawaai hebben, omdat we in een rustig zijstraatje zitten. Iedere ochtend halen we warm ‘Choriátiko psomí’, boerenbrood, bij de bakker. Bij de minimarkt halen we broodbeleg, zoals traditionele worst en kaas uit Lefkas en jam voor op de overheerlijke, gigantische croissants. Natuurlijk wat Griekse yoghurt met honing en we maken zelf frappé (ijskoffie). Daar zitten we dan, op ons balkonnetje, te genieten van ons ontbijt met uitzicht op de groene bergen van Lefkas. Het is vakantie, dus eerst  gaan we zwemmen in het zwembad en  ’s middags lunchen we op een terrasje van een van de  leuke restaurants aan de boulevard. We komen langs het standbeeld van Aristoteles Onassis, dat op de kade staat. Het beeld is vrij groot, en zelfgenoegzaam staat Aristoteles daar, met zijn jasje over zijn schouder, in de verte te staren. De rijkste man van Griekenland ooit, zei over Nidri: “Dit is de mooiste plek op aarde!”

EilandHoppen

Eilandhoppen in Griekenland

Fly&Drive

Zelf Rondreizen in Griekenland
Fly & Drive - Zuid Kreta

Tijdens deze fly & drive-reis verken je het zuiden van Kreta. Je combineert de charme van vier prachtige dorpen: Mirtos, Matala, Agia Galini en....

Fly & Drive Matala-Plakias

Bij deze Fly & Drive ontdek je twee leuke dorpen op Zuid Kreta! Je combineert de twee fantastische dorpen Matala en Plakias. Zo kun je een flink stuk van de mooie zuidk....

Fly & Drive  Kreta
Fly & Drive Kreta

Deze Fly & Drive vakantie is de ideale vakantie voor mensen die het hele eiland Kreta willen ontdekken! Je bezoekt en ver....

Fly & Drive Klassiek Griekenland

Een mooie reis naar het klassieke Griekenland. Je bezoekt tijdens deze reis Athene met o.a. de Akropolis, de opgravingen van Delphi in Fokida, Olympia, de plaats waaraan de....

Fly & Drive Agia Galini - Plakias

Bij deze leuke fly & drive-vakantie ontdek je het centrale zuiden van Kreta. Je combineert twee fantastische dorpen: Agia Galini en Plak....

Fly & Drive Meteora - Chalkidiki

Tijdens deze reis bezoek je eerst Thessalie, de streek met de imposante kloosters van Meteora. Daarna het mooie Chalkidiki. Je reis begint in Thessaloniki waar je zult land....